Anders Bråten - med Relekta på EM ferden 

Anders Bråten er en ung fører med ambisjoner om å vinne EM i rallycross 2014. Ved hjelp av Relekta og våre produkter har han stor tro på å få det til. Han er profesjonell bilmekaniker og har jobbet for Petter Solberg som forøvrig fortsatt bistår med gode råd. Med andre ord vet han hva som skal kreves av kvalitetsprodukter, og han har valgt Relekta som en av sine samarbeidspartnere. Fra 2015 er Anders i stallen til ABRX. I 2013 var hans først sesong i rallycross og der tok han en 3.plass i Norge og 2.plass i Tyskland. han kjører NM RX og Europa RX. I 2015 kunne han skilte med pallplasser i Norge og Europa ellers. I 2017 klatret han til andre plass i både NM i bakkeløp og EM i rallycross.

 

Anders med sølv sammenlagt i både NM bakkeløp og EM rallycross 2017

Anders nummer 2 sammenlagt i Europamesterskapet, etter at han gjennomførte et fantastisk løp. Vi sitter og ser over resultatene igjennom de siste årene, og kommer vel frem til at selv om vi har vunnet løp tidligere og tatt flere poeng tidligere, at denne helgen likevel er karriere beste hva det gjelder prestasjon.  26  av 30 mulige poeng, vant innledende runder, vant semifinalen og tredjeplass  i finalen. Nivået i klassen har aldri vært høyere, faktisk er nivå så høyt at med Anders sin poengsum som holdt til sølv i år, hadde det holdt til gull forrige sesong. Og vi har klart noe vi ikke trodde var mulig når vi kom til Tyskland for å forsvare en 3.plass i EM. Vi har blitt nummer 2 i EM i rallycross!

Før siste runde i NM i bakkeløp lå Anders på 4. plass sammenlagt. Han avanserrte i siste løp med en sterk siste runden fra 4. til 2. plass i NM sammenlagt. En prestasjon vi er strålende fornøyd med og vi er strålende fornøyd med vår hittil sterkeste plassering i et nasjonalt mesterskap.  

 
 

Anders  kan kjempe i toppen i årets EM. Selv med en trøblete helg, var rundetidene på banen blant de aller raskeste i helgen.


Mettet, Belgia, 15 Mai 2016: Torsdag morgen ankom Anders Bråten og 8 personer i teamet Mettet i Belgia og banen Circuit Jules Tacheny. Torsdag gikk med til å sette opp teltet å komme oss på plass her i Mettet. Fredagen gikk med til alle tekniske forberedelser som teknisk kontroll og lydsjekk. Der var alt i orden, senere på kvelden kom også 6 andre i teamet.
På lørdag morgen startet treningen tidlig, og kjøringen holdt til en bestetid. Dessverre I andre halvdel av treningen så fikk vi et motorhavari, og måtte bytte motor. Med 60 minutter til Q1 virket det som en umulig oppgave. Etter 53 minutter hadde teamet plukket av fronten på bilen, plukket ut den defekte motoren, flyttet delene fra motor til motor, satt inn ny motor og montert på fronten igjen. Vi er så stolt av teamet og det de klarte å gjennomføre, noe stor applaus fra publikum og andre team bekreftet.
Bare med sekunder igjen kom vi oss til Q1. En noe tøff start i heatet, og et område som var mye glattere enn forventet ute på banen som gjorde at vi havnet på en 10 tid. I Q2 hadde vi en strålende start, men dette er rallycross og noen ble litt for ivrige på banen, og kjørte oss av banen og rett i sandfella. I Q3 hadde vi til tross for en dårlig startposisjon en bra start, det ble likevel noe køkjøring på banen som gjorde at vi mistet viktig tid. Vi kom oss til slutt forbi og kjørte inn til en heatseier og 5.tid.
Søndag og tid for Q4. Anders fikk en knallstart, men første svingen er trang, og det resulterte at han ble snurret rundt. Dessverre så røyk også servoen i sammenstøtet i tillegg til at vi mistet 9-10 sekunder. Uansett så klarte han å hente inn igjen noen sekunder på de foran seg, og vi fikk en 10. tid totalt. Vi reparerte bilen og var klare for semifinalen. Dessverre etter en par runder i semifinalen oppsto det et elektrisk problem med ett komponent på motoren som vi ikke kunne forutse at skulle skje. Vi ente derfor på 4.plass I semifinalen. Vi er fortsatt topp 10 i sammendraget etter Belgia, selv med så mye trøbbel i et løp.
Foto: Johnny Loix.

3. plass sammenlagt med ett løp igjen

Det er ikke mange dagene siden jeg krysse mållinja på en av mine favorittbaner, nemlig den legendariske Estering banen I Tyskland.
Resultat er jeg vanvittig fornøyd med, men veien til resultatet var ikke enkel. Først og fremst så oppdaget vi i starten av forrige uke, årsaken til at vi ikke klarte å holde konkurrenten bak oss i Frankrike i finalen. Det viste seg at motoren ikke hadde tilstrekkelig kompresjon på alle sylindere (det leverte ikke nok trøkk med andre ord).

Det var lørdag, løpsdag og vår 8. Runde, som da er runde 9 av FIA World RX Championship. 76 førere var påmeldt i de respektive klassene, så underholdning fikk de godt over 10.000 fremmøtte. I tillegg var «Guinness World Record» holder Ronny “C Rock” påmeldt, som er kjent for sine utrolige lukeparkeringer på youtube. Også her i Tyskland var jeg den nest raskeste på trening, noe som viser at jeg kan kjøre fort, også når jeg er alene på banen.

Det var klart for første heat, men veldig glatt, og jeg sleit med og få sikt da vinduspusseren ikke dro nok unna. Det blir fort veldig trangt i første sving. Jeg ga de andre en skikkelig fight å fullførte som nummer 2 i heatet, og nummer 3 totalt.
Det var nå klart for heat nummer 2 for dagen. Jeg kjørte virkelig fort i det heatet og jaget vinneren av forrige heat, nemlig min viktigste konkurrent for løpet.
Larsen som lå foran meg og innehar 3.plassen så langt i mesterskapet, var den jeg virkelig måtte slå denne helgen. Mot slutten av heatet derimot så snurrer da Larsen, og jeg ser en luke i en innersving som jeg går for. Dessverre klarer jeg ikke unngå han og han snurrer inn i meg. Dette resultere i at han får rettet opp bilen og kan kjøre inn til nok en heat seier, mens jeg smeller i autovernet, og klarer så vidt og komme meg i mål. Heldigvis gikk løpet forøvrig såpass fort at jeg kom som nummer 6 totalt.

Det var søndag. Heat 3 var i gang og jeg hadde mye å hente inn. Dessverre var ikke problemene over for denne helgen, og jeg brakk det ene fjærbenet på bilen i andre runde. Da bar det bare en vei, og det var rett i sandfella.
Jeg visste jeg måtte gjøre en kjempeinnsats og med siste start posisjon var jeg likevel blant de raskeste, jeg kom i mål som nummer 2 og landet da på en 5.plass i de innledende rundene.

Så var semifinalen i gang. Det gikk fort, og jeg fullførte som nummer 2 i semifinalen. Jeg fikk en klar beskjed at «kommer du på pallen, så er du forbi i sammendraget, og på 3.plass». Så det var helt klart en utrolig viktig finale foran meg.

Det var klart for finale. Jeg var nå på 5. Plass, hele 5 sekunder bak lederen. Skulle jeg klare en god plassering her, matte jeg virkelig kjøre feilfritt i resten av løpet. Jeg måtte ta noen litt tøffe trekk i finalen, men det resulterte også at jeg var tredjemann som krysset målstreken.
Jeg kunne nå feire som jeg hadde vunnet, og på sett og vis hadde jeg jo også det.
Jeg hadde rykket opp fra 4. til 3.plass i sammendraget, og det var nå jeg som hadde 1 poengs forsprang til 4.plassen. Det er helt klart den viktigste 3.plassen jeg har tatt i karrièren. Nå er ingen ting umulig, å en pallplassering i mesterskapet etter siste runde som starter til helgen i Italia er innenfor rekkevidde.

 

7. EM runde i Lohéac i Frankrike

Jeg plukket 22 av 30 poeng mulig til sammendraget den helgen. Avstanden til 1.plassen økte med ett poeng nå 27 poeng bak. Avstanden til 2.plassen tok jeg innpå med hele 5 poeng, nå 10 poeng bak. Avstanden til 3.plassen forble altså uendret med bare 2 poeng. Før dette løpet lå 5.plassen bare 4 poeng bak meg, men etter denne helgen så ligger Nordgård 26 poeng bak. I tillegg har han sagt at han trekker seg for resten av sesongen, noe som jo er synd. Så det blir tøft for neste mann bak ham å ta meg igjen. Kampen vil stå om de 4 øverste plassene, der jeg nå altså ligger som nummer 4. Jeg er veldig fornøyd, jeg har nå vært på pallen i 4 av 7 løp, og deltatt i 5 finaler. I tillegg har vi et brutt løp med 0 poeng fra Norge, der vi ble sendt ut i noen betongelementer i over 100 km/t og vraket. Jeg var også uheldig og kolliderte i semifinalen i Sverige, da motstanderen snurret foran meg.

 

Copyright 2018
Powered by © Dynamicweb - Design by Relekta AS