Team Zabo

Relekta sponser Team Zabo med deres offshore Class One båt - Relekta 91. Teamleder er Jan Zaborowski som har 25 års erfaring fra offshore race. Pilot er Christian Zaborowski. Han debuterte i 2004 og har blant annet blitt EM-mester. Relekta 91 har 2 Mercury motorer som hver yter opp mot 1000 hester. Les om deres erfaring med Kroon-oil motorolje her.

Sølv til Relekta 91-båten i VM 2014

Ugur Isik og Christian Zaborowski sikret seg annenplass sammenlagt etter siste VM-runde i Abu Dahbi i begynnelsen av desember. Siste dagen fikk Team Zabo problemer med en trimmen og fikk ikke sjansen til å gå for full seier. Victory-båten, som ledet VM, fikk motorproblemer og ble trukket i poeng. Dermed var annenplassen likevel sikret for Team Zabo. Victory-båten vant VM med 109 poeng foran Relekta 91 med 74 poeng.

I siste race i ABU Dahbi sikret Team Zabo 2. plass i VM 2013

Første uken i desember kjørte Relekta91 båten siste løp for VM-sesongen. Det gikk i Abu Dahbi. Christian og Ugur var fra starten av bakpå da de bommet på en tid i kvalifiseringen fordi en sensor for dreiemomentet gikk i stykker. Men til tross for å starte fra syvende plass dro de Relekta91 opp til tredjeplass ved runde 3 og jaget konkurrenten LF10. Deretter skjedde det mye dramatisk rent teknisk; girboksen gikk i stykker, et propellblad ble ødelagt som gikk inn i roret som også ble skadet. Det gjorde at de ikke hadde styring med bare en motor. I tillegg fikk de et to ganger seks tommers hull i skroget som tok inn mye vann. Det var bare en halv runde igjen og Christian og Ugur "kjælte" båten gjennom for å ta inn LF10 og samle viktige poeng for å sikre annenplassen i VM sammenlagt. De passerte LF10 med 1 poeng og det holdt!

 "For et løp! Vi opplevde mekaniske problemer før starten av runde 1, og bokstavelig talt minutter før det hvite flagget gikk opp for båtene som skulle innta startlinjen. Vi strammet boltene på den nye girkassen og rengjorde pontongen der halvparten verktøy hadde ligget." 

Christian og Ugur kjørte med konsistens, kvalitet og presisjon som gjorde at de kom over målstreken som nest raskeste båt. Det sikret annenplassen i VM i år og kun 16 poeng bak VM- lederen Victory Dubai.

"Akkurat nå føler vi oss som størst i verden, for at vi klarte å gjennomføre dette til tross for alle uhellene vi har hatt. Hadde vi ikke hatt uhellet i Kina, eller i Tyrkia, så hadde vi klart en sammenlagt førsteplass. Det har vært et dramatisk år. Neste år skal vi vinne", sier en storfornøyd Christian Zaborowski.

3. plass i EM 2013

 
Relekta-båten gjennomførte EM i Terracina i Italia i oktober. De kom inn til en hederlig 3. plass. Med dette klatret de opp til en sterk annenplass i VM.

Det blir en spennende avslutning på sesongens to siste løp i Abu Dhabi, 5. og 6. desember. Victory er nok den soleklare vinneren, men kampen om 2. og 3. plass er helt åpen. Det skiller kun fem poeng mellom 2 og 4 plass, så det må kjempes helt inn til siste meter i Abu Dhabi.

Zabo 91 Isiklar fikk 4. plass i VM i 2012

Oktober 2011:

Relekta 91 ligger som beste norske båt på 6. plass sammenlagt

Relekta 91 hentet poeng i alle tre poengtellende race i Italia 14-16 oktober i Cernobbio. Zabo Racing gjennomførte dermed sin beste racehelg så langt denne sesongen. Relekta 91 er nå på 6 plass og er den beste norske båten. De passerte Welmax i helgen som falt ned til 8 plass. Sesongen har vært preget av båtbytte, ny fører, mye testing og utprøving, og det ser nå ut til å det grunnleggende begynner å komme på plass. Man konkurrerer med team som har store midler og har hatt stabile team i over 10 år og det vises på resultatlistene. Zabo Racing går for en flott avslutning i Dubai 8-10 desember med en pallplassering som hovedmål

Resultatlisten sammenlagt 2011:

1

 3 Victory

103

2

 96 Spirit of Qatar

77

3

 95 Spirit of Qatar

63

4

74 Poliform

40

5

5 Team Abu Dhabi

38

6

91 Relekta

23

7

10 Fendi Racing

19

7

90 Welmax

19

9

23 FA.RO. ACCIAI

14

10

50 Parsonage

8

11

69 ferskfisken.no

5

12

18 MITI Tech Power

4

 
Mai 2011: 

VM-mester gir bort vinnerbåt til ZaboRacing

ZaboRacing er ett av de norske teamene som kjører Offshore Class One. Nå har Victory- teamet, som er regjerende verdensmester, gitt bort fjorårets vinnerbåt til ZaboRacing.

Victory-teamet haddde tre båter, men har i år valgt å stille med kun en båt. Grunnen til dette er en kombinasjon av store kostnader rundt det å stille med tre båter og en nedgang i antall team som har stilt i Offshore Class One de siste årene. For å holde sporten i live har Victory teamet leid ut Victory Fazza 1-båten til Team Abu Dhabi og nærmest gitt bort Victory Fazza 3-båten til ZaboRacing. Den skal betales tilbake ved hjelp av premiepenger. Victory-teamet er så imponert over innsatsen til ZaboRacing og vil med dette hjelpe og bidra til deres videre suksess.

Vi har spurt medeier og throttlemann Christian Zaborowski om hva slags fordeler den nye båten vil gi ZaboRacing i årets sesong. “Toppfarten er så og si lik på begge båtene”, sier Christian Zaborowski. ”Tunnelen og skroget på den nye båten er annerledes bygd enn den gamle Relekta 91-båten, noe vi mener vi kan bruke til vår fordel. Den er laget i helkarbon, noe som gjør den veldig sterk og lett. Vi har regnet oss fram til at vi ender opp med en totalvekt på 100 kilo under minstevekten når alt av nødvendig og pålagt utstyr er satt inn. Det er vi komfortable med sett i forhold til at vi kan fylle på med utstyr opp til minstevekten. Når det gjelder motorene, kommer vi fortsatt til å kjøre med Mercuryene våre, som hver yter opp mot 1000 hester. Vi viderefører også navnet Relekta 91 til den nye båten”, tillegger han. ZaboRacing ser nå på mulighetene for at den gamle Relekta 91-båten kan bli brukt i forbindelse med reklame, utleie eller at de stiller med to båter. ”Vi har ikke bestemt oss for noe konkret ennå”, sier Christian. Når det kommer til driften av den nye båten og Mercury-motorene, som vi har brukt hele vinteren på å fintrimme, vil vi fortsette å bruke produktene fra vår sponsor Relekta. Som motorolje bruker vi Kroon-Oil Emperol 10W40. Den er særdeles godt tilpasset bensin- og dieselmotorer og gir de beste smøreegenskapene. Omega 690 girolje har vi brukt helt siden 1999 og vi er overbevist om at den er en av de beste på markedet. Nova Lube anti-seize fett er et problemløsende rustbeskyttende fett som vi bruker på alle syrefaste bolter, på splines og på propellaksler. Produktene fra Relekta reddet oss under velten i Abu Dhabi. Vi jobbet på spreng hele natten for å kunne stille i løpet dagen etter. Vi måtte bytte alt av det elektriske utstyret og dynamoer. Vi brukte Novelec S elektrospray og Omega 636 universal vedlikeholdsolje i fleng. Det ble ikke spart på noe for å si det sånn”, tillegger han.  

April 2011 

 

Dramatisk i Abu Dhabi Grand Prix 2011

13-15 april gikk det første racet i år i Abu Dhabi. Relekta 91-båten fikk en god start under treningsrunden og kom inn som nr 3. På Race 1 skjedde det fatale at båten flippet rundt. Det gikk heldigvis bra med Christian og Ugur Isik, den nye føreren. En morsom historie er da dykkerne skulle søke etter Christian. Han dukket han raskt opp, men så forsvant han igjen, - til dykkernes fortvilelse. Han kom opp igjen etter 3-4 sekunder. "Jeg måtte ned og slå av det elektriske", smilte han. 
De måtte jobbe hele natten med båten. Den ble klar for det siste Race 2 klokken 6 om morgenen. På Race 2 kom de inn til 9. plass av 10 startende. Neste runde i Grand Prix blir i midten av juli her hjemme i Arendal.
 

Desember 2010:

Sesong slutt i Dubai med ødelagt girkasse

 

I Dubai gikk det ikke som forventet. På lørdagen skulle Christian dra på litt ekstra da han lå an til å ta en 3. plass i det siste 12. heatet. Det endte med at girkassen røk, og løpet var slutt for denne gangen.  

Sammenlagt kom Relekta 91-båten inn på 7. plass i VM for denne sesongen. 

November 2010:

3. plass i Abu Dhabi

  

Jan Zaborowski er meget stolt over 3. plassen i VM-runden i Abu Dhabi siste helgen i november. Med et såpass ferskt team og etter den forferdelige ulykken i Uddevalla, synes han det rett og slett var impionerende. Morsomt var det at det andre norske teamet, Welmax, fikk 2. plassen. Dermed var begge de to norske teamene på pallen. Siste runde i år er 9-11 desember i Dubai.

 

 

 

August 2010:

 

Relekta 91-båten repareres

Relekta 91-båten fikk kraftige skader av en snurrende propell.


Se film fra racet i Uddevall med den spektakulære kræsjen

 

Christian Zaborowski som førte Relekta 91-båten, så livet passere i revy da Fazza 3 båten fra Dubai kjørte over ham i Uddevalla offshore racet 7. august. Nå er båten imidlertid snart klar for neste race, men det er fremdeles noen reparasjoner som må til.

Det heldigste er at jeg fikk kun småskader”, sier Christian Zaborowski. Uten nye sikkerhetsforanstaltninger hadde han vært centimeter fra døden. Propellbladene fra Fazza 3 kjørte seg inn bare noe cm fra ryggen til Christian. Men sikkerhetscockpiten tok av for de opprivende kreftene. ”Oppgraderte sikkerhetsregler i år, sikrer førerne med en enda kraftigere bulkesone rundt cockpit. I tillegg la vi inn 3 ekstra skråplater av karbon rundt cockpit”, forklarer han og peker på platene. ”De reddet sannsynligvis livet mitt”, sier han ettertenksomt.

 

 

 

 

På Aqua Marine i Slemmestad jobber Anders Vemork, Arne Venås og Rolf Arnestad med Relekta 91. Rolf kapper, støper, sliper og tilpasser de nye delene der Fazza 3 båten dro over og gjennom med propellen. Rolf var tidligere sjefsmekaniker på Gjelstens Spirit of Norway. Relekta 91-båten er i de tryggeste hendene.

 

Dramatiske sekunder

Husker du hva som skjedde, Christian? ”Jeg så jo at Fazza 3 kjørte ut og kom mot meg fra siden. Da ga jeg full gass for å unngå at båten kom over meg. Propellen kjørte gjennom skroget bare noen centimeter bak hodet mitt. Det neste jeg husker er at jeg stod på dekk og forsøkte å holde båten flytende. Jeg blåste opp redningsvesten og tettet et hull i skrogsiden med den, samtidig som både elektriske og manuelle pumper ble satt i gang. Heldigvis ble det bare noen brukne ribbein. Hodet har fått en smell så jeg har hodepine og ser ikke klart på det ene øye ennå”, sier han. Det ble mye vann i båten, så motorene er også plukket helt fra hverandre og satt sammen igjen.

 

Ny verdensrekord?

I tillegg til å bygge båten opp igjen modifiserer de luftinntakene til motoren. Det settes inn nacaducts for å få mer luft inn. Mer luft vil øke motoreffekten. Luften går gjennom karbonrør. Disse vil, i tillegg til å føre luften til motorene, forsterke hele båten. ”I Uddevalla var vi bare 0,3 sekunder fra verdensrekorden på 1000 meter. Jeg er sikker på at med denne modifikasjonen vil slå verdensrekorden i neste race som er i Stresa i Italia den 3. oktober”, sier den optimistiske Christian Zaborowski. Både Relekta 91-båten og han er klar for dyst i Italia.

 

Christian Zaborowski , Fører av Relekta 91-båten, står der hvor Fazza 3 braste over ham. ”Disse karbonplatene reddet livet mitt”.


Det er omfattende reparasjoner som må til etter den fatale kræsjen.


Rolf Arnestad (tv) og Relekta-pilot Christian Zaborowski med skrogdeler og eksosrør som ble kvestet.

 

Fra offshore racet i Arendal i juli 2010
Se også filmer fra Arendal på den offisielle Class One nettsiden
http://www.class-1.com/video.asp

Teamleder Jan Zaborowski har 35 års fartstid i Offshore Class-1. I mange år sponset vi hans forrige team  – Ugland Offshore Racing Team. I samarbeid med ham, er vi tilbake sterkere enn før med Team Zabo og prosjektet Relekta Team Skagerrak. Båten er en Maritimo designet og bygget båt med 2 heftige Mercruiser motorer som yter opp mot 1000 hk hver.  

 

 


  

Offshorepiloten er hans sønn Christian Zaborowski Christian er en  racer med 26 starter i Class1. Han debuterte i i ProVee EM i 2004, og vant den nasjonale tittelen samme år. I 2005 gjentok han bragden og ble i tillegg EM-mester. Fra 2005 har han kjørt Class 1. Den største offshore- klassen. Det resulterte i mange pallplasser og ikke minst seier i Arendal i 2006. 

Teamets egne sider
http://zaboracing.com/ 



Relekta Team Skagerrak

Dette ble lansert med brask og bram for et stort pressekorps på Zaborowskis marina i Vollen, Asker i juni 2010. I forbindelse med offshore-racet i Arendal i juli 2010 skal de delta i et rekordforsøk mellom Norge og Skagerrak. Til det løpet trengte de en pilot som skal ta seg av rattet. Christian testet ut både
Pål Anders Ullevålseter og Sverre Isachsen for å finne den best egnede for jobben. Sverre ble den foretrukne, og det blir spennende å se hvordan rekordforsøket går. Vi kommer tilbake med resultatet her. Pga t Sverre Isachsen skulle kjøre X-games i USA, ble det ikke noe av dette forsøket denne gangen.

 

Denne pressekonferansen resulterte i flere presseoppslag og blant annet sending på NRK:

NRK sendingen: http://www1.nrk.no/nett-tv/klipp/644445 (Etter 26 minutter)

Film fra Budstikka
 

Andre presseklipp:
Båtmagasinet  
Drammens Tidende 
1 og 2 
Motorsport 
Seilas
Båtavisa
Racing
Båtliv
1 og 2
Finansavisen/Motor

 

 

 

Copyright 2018
Powered by © Dynamicweb - Design by Relekta AS