BG står for høykvalitetetsprodukter til bilindustrien for å rense, rengjøre og holde motorer, EGR og dyser effektive

BG tilbyr høykvalitets rensevæsker, tilsetninger og verkstedsmaskiner for det profesjonelle markedet. Ved å bruke BG produkter og servicer preventivt reduserer man uforutsette utgifter og får et mer problemfritt bilhold. Verksteder kan også tilby sine kunder et forbedret og utvidet tilbud. BG Products har sitt hovedkontor i Wichita, Kansas (USA) og har ca. 300 ansatte. Du finner mye mer informasjon på bgprod.com (nederst på forsiden kan du svitsje til norsk test).

BG maskiner, tilsetninger og rensevæsker er beregnet for det profesjonelle markedet og selges kun gjennom autoriserte forhandlere.

 

bgams.com viser hvilke BG-servicer som tilbys og viser video av hvordan de forskjellige servicene virker og hvorfor de bør gjennomføres.

bgfueltest.com følger BGs siste testbil, en 2010 Model 3,5 L Ford Taurus SHO med en EcoBoost motor. Hver 8000 km analyseres og dokumenteres tilstanden på bilen ved hjelp av skanningverktøy, innsugsbilder og analyse av væske. Resultatene legges ut og viser hvordan en moderne bil raskt får redusert effekt hvis den kun følger standard servicer, og hvordan dette kan løses med utvidede BG-servicer.

Verdens første offisielle BG Servicesenter

Petersen og Skogheim Servicesenter AS (PS) er et uavhengig verksted tilknyttet Bilxtra kjeden, som utfører reparasjoner og service på alle bilmerker, og i tillegg er merkeverksted og delelager for Land Rover i Mjøs-regionen. Firmaet ble startet opp i 2003 på Midtstranda utenfor Hamar og bestod da av 4 medarbeidere. I dag har PS vokst til 10 medarbeidere og omsetningen har vokst fra ca. kr. 3 mill. i 2003 til ca. kr. 15 mill. i 2014. Gutta på PS har alltid vært nysgjerrige på nye produkter og løsninger som kan være til beste for deres kunder. Dette også med tanke på at de utfører viktige serviceoppdrag på ambulansebiler for ambulansetjenesten i Hamar. BG er en av verdens største produsenter av tilsetninger og maskiner til auto med økende suksess på det europeiske markedet. Da PS ble introdusert for BGproduktene;var dette noe de fant meget interessant. Spesielt BG automatoljeskifter som gjør det mulig å rense automatkasser innvendig, samt skifte all olje i systemet i en enkel prosess (ved vanlige skift byttes kun 1/3 av oljen ut). Automatoljeskifter ble kjøpt inn og tatt i bruk og det gikk ikke lang tid før det kom positive tilbakemeldinger fra fornøyde kunder, bl.a. om smidigere giring. “Responsen fra kundene gjorde at vi faktisk ble overbevist om at produktene fra BG virker som beskrevet”, sier Trond Skogheim. “Vi sliter også med mye nedgroing av dieselmotorer i Norge grunnet bl.a. mye småkjøring og kaldstart. Derfor ønsket vi å prøve BG sin løsning for rens av Innsug/EGR. Dette er et produkt som først og fremst skal brukes forebyggende, men har også vist seg å kunne rense moderat til svært nedsotede motorer.” I forbindelse med Innsug/EGR rens brukes 4 kjemiprodukter hvorav 3 av dem kan benyttes separat uten bruk av maskiner. Vi kunne derfor tilby flere forskjellige varianter av BG-service. Det er også en trygghet for oss at flere av BG produktene er anbefalt brukt av Land Rover.

Dere har jo nå åpnet et eget BG servicesenter, hvorfor det? - Vi så ganske raskt at BG produktene har svært god virkningsgrad og så også en stor fordel i at BG lager maskiner og utstyr som, i tillegg til å forenkle service, gjør at kjemien virker på best mulig måte. Vi kom derfor opp med ideen om å åpne et eget BG Servicesenter. Ideen ble tatt opp med Relekta og sammen utviklet vi konseptet og rammene for hva det innebærer. Kort fortalt må man kunne tilby alle hovedservicer og tilsetninger fra BG. Vi rigget som følge av dette et eget verkstedlokale dedikert til BG service, og dermed så verdens første BG Servicesenter dagens lys og ble åpnet i 2014. Hvilke andre typer BG service kan dere tilby? - I tillegg til automatkasserens- og oljeskift og innsug/EGR rens, tilbyr vi rens av kjølesystem og kjølevæskeskift, bremsevæskeskift, rens av servosystem og bytte av servoolje og bytte av olje på differensial. Vi bruker også drivstoff systemrens, og bruker BG 109 motorrens og kompresjonsgjenoppretter og motoroljetilsetning ved motoroljeskift. Hvordan har responsen vært siden oppstart? - Vi har som nevnt svært mange fornøyde kunder. Enkelte velger å gjennomføre Innsug/EGR rens ved hver 60.000 km forebyggende. Dette vil spare dem for fremtidige kostbare reparasjoner som bytte av topp og partikkelfilter. Vi har også gjort tester av kompresjon før og etter ved bruk av BG109 som er svært overbevisende. Kompresjonen økes betraktelig som følge av at avleiringer på fastgrodde stempelringer fjernes. Vi gjennomfører automatoljeskift på Ambulansetjenesten sine ambulanser hver 40.000 km. Disse har tidligere vært plaget med havari, men har ikke hatt det siden vi begynte med automatkasse rens- og oljeskift. Så for å oppsummere er vi svært fornøyd med oppstarten av BG servicesenter og gleder oss til videre utvikling av konseptet. 

Fra venstre: Trond Stensby, Håkon Bergestad og Trond Skogheim.

 

Copyright 2017
Powered by © Dynamicweb - Design by Relekta AS